Hjemmekontor har blitt langt vanligere de siste årene, spesielt i kjølvannet av COVID-19-pandemien. Da hele landet stengte ned i mars 2020, hadde man ikke stort annet valg enn å prøve å utføre arbeidsoppgavene sine hjemmefra. Selv om vi etter hvert har lagt pandemien bak oss, er det fremdeles mange som jobber fra hjemmekontor.
Det er ingen tvil om at hjemmekontor gir helt andre muligheter og en annen type arbeidshverdag. Men, har egentlig hjemmekontoret noen fremtid nå som pandemien så smått begynner å bli et fjernt minne? I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan hjemmekontor har fungert, og hvilke fordeler og ulemper det har.
Fra mulighet til nødvendighet
For bare noen år siden var hjemmekontor et alternativ for bare en liten andel av arbeidsstyrken, for eksempel ansatte innen bransjer som teknologi, frilansarbeid og media. Tradisjonelt sett har det vært krav til fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen, og hjemmekontor ble ansett som mindre produktivt eller pålitelig.
Da pandemien var et faktum, oppstod imidlertid et behov for rask endring, og hjemmekontor ble normen. Det ble etter hvert tydelig at ansatte ikke bare klarte å opprettholde produktiviteten hjemme, men den ble i mange tilfeller forbedret. Mange ansatte opplevde en bedre balanse mellom arbeid og fritid, først og fremst siden behovet for pendling forsvant over natten.
Økt fleksibilitet og bruk av digitale verktøy
Digitalisering har gjort det mulig å jobbe hjemmefra. Ved riktig bruk av digitale verktøy kan ansatte samarbeide selv om de ikke er på kontoret. Etter hvert som man har fått øynene opp for Teams, Zoom og andre kommunikasjonsplattformer, har rett og slett behovet for fysisk tilstedeværelse gått ned.
I tillegg til at disse verktøyene gjør det mulig å kommunisere med andre på arbeidsplassen, har det blitt enklere å samarbeide på tvers av tidssoner og landegrenser. Flere bedrifter har redusert reisevirksomheten sin etter korona, og det har blitt tydelig at mange fysiske møter lett kan erstattes av Zoom. Dette gir økt fleksibilitet og redusert tidsbruk på reising, i tillegg til at det er svært positivt for klimaet.
Utfordringer med hjemmekontor
Selv om hjemmekontor har mange fordeler, er det også en rekke utfordringer som må vurderes. En av de største ulempene med hjemmekontor er risikoen for redusert produktivitet. Når man jobber hjemme, er det lettere å kutte ned på arbeidsdagen eller bruke tiden til andre ting. Og motsatt; det kan være vanskelig å sette klare grenser mellom arbeid og fritid, noe som kan føre til overarbeid og medfølgende utbrenthet.
Ved bruk av hjemmekontor er det derfor viktig å sette en tydelig slutt på arbeidsdagen, og legge inn faste pauser underveis. På en fysisk arbeidsplass samles man gjerne på pauserommet eller man går for å spise sammen. Når man jobber alene på hjemmekontor kan et alternativ være å ta pauser med rask underholdning. Et alternativ kan være Big Boost for norske casinospillere eller andre former for spill.
En annen stor utfordring er faren for isolasjon og mangel på sosial kontakt. Mange undervurderer viktigheten av fellesskapet på arbeidsplassen, og når man jobber hjemme over tid vil man raskt kunne savne den daglige interaksjonen med kollegaer.
Over tid kan dette ikke bare gå utover trivselen, men også den psykiske helsen. Det er derfor viktig å legge til rette for fysiske møter eller andre former for interaksjon gjennom arbeidsdagen. Det er selvsagt også mulig å kombinere hjemmekontor og jobb på arbeidsplassen.
Konklusjon
Det er mye som tyder på at hjemmekontor har kommet for å bli. Er det noe pandemien har vist, er det at vi er dyktige til å tilpasse oss. Før var det en vanlig oppfatning at hjemmekontor var lite produktivt, men det har altså vist seg ikke å stemme. Med gode digitale verktøy kan vi jobbe like godt på hjemmekontor som på arbeidsplassen.
Men, det er også flere fallgruver knyttet til bruk av hjemmekontor. Sosial isolasjon er en stor risiko, og det er dessuten vanskeligere å sette tydelige grenser mellom jobb og fritid når man ikke kan legge igjen jobben på jobb. Det er derfor viktig å tilrettelegge for sosial interaksjon også når man jobber hjemmefra, enten ved å ha noen fysiske møter eller ved å bruke noen dager eller timer på arbeidsplassen. Tar man hensyn til alt dette ser hjemmekontorets fremtid lys ut.